کد خبر: 1229006
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع):
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه در تبیین زندگی ائمه در سه بعد، معنوی، زندگی اجتماعی و سیاسی، تصریح کردند: «.. راجع به زندگی ائمه علیه‌السلام از سه بعد باید کار بشود: یکی از آن بعد معنوی و الهی، یعنی آن قداست؛ جنبه قداست ائمه علیه‌السلام؛ از این نمی‌شود صرف‌نظر کرد؛ درباره این باید صحبت بشود، منتها متقن صحبت بشود. گاهی حرف‌هایی زده می‌شود، روایاتی به عنوان پشتیبان آن حرف‌ها آورده می‌شود، [اما]حرف‌ها ضعیف است

جوان آنلاین: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با بیان اینکه همه ائمه بدون استثنا دنبال حاکمیت اسلامی بوده‌اند، تصریح کردند منتها با شیوه‌های مختلف، در فصول مختلف، با روش‌ها و اهداف کوتاه‌مدت مختلف؛ [اما]هدف بلندمدت یکی بود. 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای هیئت علمی کنگره جهانی حضرت امام رضا علیه‌السلام که ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شده بود، صبح دیروز در محل برگزاری این کنگره در مشهد مقدس منتشر شد. 
در ابتدای این دیدار رهبر معظم انقلاب ضمن تحسین تشکیل این کنگره تصریح کردند: «در زمینه معرفت ائمه نقایص زیادی داریم؛ گاهی به یک جنبه توجه شده با افراط و بدون اتقان، از جنبه‌های دیگر غفلت شده؛ و گاهی حتی به همان هم توجه نشده، و به همین مسائل ظاهری و توجهات ظاهری و [مانند]این‌ها بسنده شده. به نظر من ما به عنوان شیعه، به عنوان مجموعه اهل تشیع، یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمه خودمان را به دنیا معرفی کنیم. حالا بعضی از ائمه علیهم السلام مثل امام حسین علیه السلام و امیرالمؤمنین علیه السلام)، به دلایلی معرفی‌شده هستند؛ دیگران درباره‌شان نوشته‌اند، گفته‌اند و نوعی شناخت از آن‌ها در دنیای غیر شیعه و حتی دنیای غیر اسلام وجود دارد؛ لکن اکثر ائمه (علیهم السلام) ناشناخته‌اند. امام حسن مجتبی با آن عظمت ناشناخته است، حضرت موسی‌بن‌جعفر، حضرت هادی، امام جعفر صادق، با آن دستگاه عظیم و فعالیت فوق‌العاده، این‌ها در دنیا ناشناخته‌اند. اگر چنانچه درباره این‌ها حرفی هم گفته شده از غیر شیعه - قهراً از غیر شیعه که باشد، جنبه غیر فرقه‌ای پیدا می‌کند - خیلی قلیل و محدود است...»

 تبیین ابعاد زندگی ائمه معصومین
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه در تبیین زندگی ائمه در سه بعد، معنوی، زندگی اجتماعی و سیاسی، تصریح کردند: «.. راجع به زندگی ائمه علیه‌السلام از سه بعد باید کار بشود: یکی از آن بعد معنوی و الهی، یعنی آن قداست؛ جنبه قداست ائمه علیه‌السلام؛ از این نمی‌شود صرف‌نظر کرد؛ درباره این باید صحبت بشود، منتها متقن صحبت بشود. گاهی حرف‌هایی زده می‌شود، روایاتی به عنوان پشتیبان آن حرف‌ها آورده می‌شود، [اما]حرف‌ها ضعیف است. ما باید جنبه ملکوتی ائمه علیه‌السلام، جنبه معنوی و عرشی ائمه را بیان کنیم؛ این جزو چیز‌هایی نیست که ما درباره‌اش بخواهیم تقیه کنیم یا مثلاً مخفی کنیم؛ نه، باید این جنبه معنوی و عرشی ائمه را بگوییم؛ کمااینکه در مورد خود پیغمبر [گفته‌ایم]. مسئله معصومیتشان، مسئله ارتباطات آن‌ها با خدای متعال، ارتباطات آن‌ها با فرشته‌ها - این‌هایی که هست - ولایت آن‌ها به آن معنای معنوی‌اش، این‌ها را باید بگوییم؛ از این جنبه باید یک کار عالمانه قوی خوبی انجام بگیرد. جنبه دوم، جنبه کلمات و درس‌های این‌ها است. در زمینه‌های مختلف؛ در زمینه مسائل زندگی، مسائل گوناگون مورد نیاز انسان: اخلاقیات، معاشرت، دین، احکام؛ ائمه ما حرف دارند، مکتب دارند [که باید]بیان بشود. بعضی از این جنبه‌ها که ما خیلی هم به آن توجه نمی‌کنیم، در دنیا موضوعیت دارد؛ حالا مثلاً فرض کنید مسئله حمایت از حیوانات؛ شما نگاه کنید در روایات ما از ائمه، نسبت به مسئله رعایت حیوانات و حمایت از حیوانات چقدر بحث شده؛ این اگر چنانچه در دنیا مطرح بشود، گفته بشود، شناخته بشود، خب یک چیز مهمّی است. ببینید حالا چه کسی از ما‌ها درباره این فکر می‌کند؟ کداممان دنبال این قضیه هستیم؟ [یا موضوع]معاشرت‌ها، مضامینی که درباره ارتباط با غیر شیعه و غیر مسلمان هست؛ این‌همه در روایات ما در این زمینه به تبع قرآن کریم حرف هست. خب، این‌همه ما کتاب داریم؛ یعنی مثلاً بحارالانوار [بیشتر از]صد جلد کتاب است؛ و از این قبیل کتب فراوان است، اما این‌ها در یک محدوده خاصی هستند دیگر.»

 معارف اسلامی را به زبان روز عرضه کنید
رهبرمعظم انقلاب، عدم بهره‌گیری از معارف اسلامی را به استفاده نکردن از می‌ناب در خم تشبیه کردند و با تأکید بر ضرورت به روز رسانی معارف به زبان روز و انعکاس درست آن‌ها به دنیا، عنوان کردند: «می ناب را باید آورد در ساغر تا قابل استفاده باشد؛ ولی در خم مانده. این می‌ناب معارف زندگی ما که از ائمه آمده، همین‌طور در خُم مانده، سرش را هم خشت گذاشتیم - قدیم‌ها خشت می‌گذاشتند سر خم و می‌بستند - ما این‌جوری [عمل]کرده‌ایم. این [جوری]نمی‌شود؛ این باید به زبان روز، به زبان فنّی، با شیوه‌های درست به دنیا منعکس بشود. امروز دیگر ارتباط با دنیا کار آسانی شده؛ یعنی شما اینجا می‌نشینید و یک دکمه‌ای را فشار می‌دهید و ده دقیقه وقت صرف می‌کنید، در دورترین نقطه عالم ــ در استرالیا، در کانادا، در امریکا، در فلان جاــ هر کس که شما بخواهید، حرف شما را می‌شنود. این خیلی چیز مهمّی است. در این کار، از این شیوه باید استفاده بشود؛ منتها زبان مهم است؛ [اینکه]با چه زبانی می‌خواهید بیان کنید. این هم بخش دوم آن چیزی است که برای معرفی ائمه باید دنبال بشود. 

 ایجاد جامعه اسلامی  بدون حاکمیت اسلامی ممکن نیست
رهبر معظم انقلاب در بخش سوم بیانات خود به تلاش همه ائمه برای ایجاد جامعه اسلامی اشاره کردند و افزودند: «بخش سوم، مسئله سیاست است؛ این همان چیزی است که بنده در آن [بررسی]سال‌های زندگی ائمه، عمدتاً این را دنبال می‌کردم که ائمه چه کار می‌کردند و چه کار می‌خواستند بکنند. بخش سیاست، بخش خیلی مهمی است. سیاست ائمه چه بود؟ اینکه امام با همه آن مقامات، با همه آن مرتبت الهی که دارد و امانت الهی که دستش هست، اکتفا کند به اینکه مثلاً یک مقدار احکام بگوید و یک مقدار اخلاق بگوید و مانند اینها، این به نظر اصلاً برای انسان وقتی که درست توجه کند قابل فهم نیست؛ آن‌ها هدف‌های بزرگی داشتند. هدف عمده آن‌ها هم ایجاد جامعه اسلامی [بوده]؛ که ایجاد جامعه اسلامی بدون ایجاد حاکمیت اسلامی امکان‌پذیر نیست؛ پس دنبال حاکمیت اسلامی بودند. یک بعد مهم امامت این است؛ امامت یعنی ریاست دین و دنیا، ریاست مادّه و معنا. خب مادّه‌اش عبارت است از همین سیاست و اداره کشور و اداره حکومت؛ و همه ائمه دنبال این بوده‌اند؛ یعنی بدون استثنا همه ائمه دنبال این بوده‌اند؛ منتها با شیوه‌های مختلف، در فصول مختلف، با روش‌ها و اهداف کوتاه‌مدّت مختلف؛ [اما]هدف بلندمدّت یکی بود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار